O mnie

Moje zdjęcie
Czytaj to co piszę, ja kryję się za słowami.

"Dużo Szaleństwa, więcej Grzechu" E.A. Poe

"Jeśli cnotliwą postać może przybrać diabeł, no, to panowie, macie go przed sobą." John Webster

czwartek, 18 lipca 2013

Kołysanie

Wiesław Myśliwski
"Widnokrąg"

 Wydawnictwo: Znak
ISBN: 8372006989
Data wydania: 2007
Miejsce wydania: Kraków

Trochę mi zajęło czytanie tej książki, ale było to interesujące doświadczenie.
Dużo słyszy się o Myśliwskim, wiele osób się zachwyca. Miałam wątpliwości, czy jest faktycznie dobry, ale po "Widnokręgu"  jestem skłonna zgodzić się, że to wybitny autor.  Myśliwski ma ciekawy dar - pisząc nawet o rzeczach nieistotnych, potrafi zaczarować czytelnika. Taki człowiek uczyniłby interesującymi nawet etykiety od środków czystości. Niby nic się nie dzieje, niby wszystko powoli i leniwie się toczy, a jednak przewracasz stronę za stroną. "Widnokrąg" jest jak pieśń syreny - wabi i wciąga coraz głębiej. Nie znajdziesz tutaj mrożących krew w żyłach sytuacji, wartkiej akcji. Mimo, że nie lubię książek, w których "nic się nie dzieje", to w tym przypadku jest inaczej.

"Widnokrąg" to dzieło które w pełni zasłużyło na nagrodę Nike. I tutaj mała dygresja - Myśliwski dostał nagrodę w 1997 roku, w 2006  tę samą nagrodę uzyskała za "Pawia królowej" Masłowska. Minęło niespełna 10 lat, a nastąpił taki upadek wartości nagrody...

O czym jest "Widnokrąg"? To ciepła opowieść o rodzinie, dorastaniu, wsi i po prostu o życiu. Śledzimy losy Piotrka, małego chłopca, oraz jego najbliższych.W tle przewijają się wojna, bieda i początki komunizmu. Wszystkie wydarzenia są opowiedziane z perspektywy czasu, na zasadzie retrospekcji. Pamięć odgrywa w tym dziele bardzo ważną rolę. Myśliwski stosuje z upodobaniem konstrukcję szkatułkową, można troszkę pogubić się w zawiłościach historii. Brak chronologii nie ułatwia sprawy. Raz widzimy niektórych bohaterów całych i zdrowych, po chwili czytamy o ich śmierci, by znów po jakimś czasie widzieć ich przy życiu.

Choć rzadko jest mi po drodze z literaturą polską, to Myśliwskiemu udało się mnie zaciekawić i zachęcić do zapoznania się z innymi jego utworami. Bardzo chętnie sięgnę po "Traktat o łuskaniu fasoli", słyszałam, że jest to najlepsza książka tego autora. "Widnokrąg" to coś dla ludzi lubiących lektury, w których tempo płynie wolno, a słowa są ozdobami. Przy tej książce można się wyciszyć i uspokoić, Myśliwski ukołysze Was słowami, mam nadzieję, że nie uśpi.
Moja ocena to 8.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz